Monday, April 25, 2005

Yellowstone & more!

Ik heb vernomen dat een aantal mensen verontrust waren of ik nog wel aan skieen toe zou komen. Gelukkig kan ik jullie geruststellen! De frequentie is weliswaar teruggeschroefd naar ongeveer een middagje per week, maar Snowbird is nog niet van me af! Volgende week helaas laatste volle week in Salt Lake City. Vrijdag, maandag en dinsdag heb ik final exams. Moet allemaal wel lukken, daar maak ik me niet zo druk om. Vervolgens ga ik een aantal dagen met mijn ouders en Philip naar het zuiden van Utah! Daarna op reis naar California, Alaska en Washington D.C. Wat een vervelend leven heb ik zeg!

DSC01872.JPG

Vrijdagavond in Salt Lake City was ook wel lache. We zijn naar een hiphop concert geweest. Normaal gesproken niet echt iets waarmee je bij mij aan moet komen. Maar het was erg leuk, heb hiphop wel een beetje leren waarderen! Zegt de naam ‘Living Legends’ jullie iets? Aan het einde van de avond moesten alle mokkels in de zaal op het podium komen om een dansje te doen. Wat wil je nog meer?

DSC01924.JPG

Bij terugkomst de nodige hoeveelheid tequila en andere rommel (Budweiser etc) naar binnen gewerkt. Op onderstaande foto staat Eric uit Connecticut, vlak na een shot Tequilla. Erg leuke gast, trek hier veel met hem op.

DSC01895.JPG


Lag om 4 uur in bed en moest om 7 uur weer op i.v.m mijn tripje naar Yellowstone. Ik voelde me tamelijk ellendig tijdens de 5-urige autorit. Na een bezoekje aan de Wendy’s en Starbucks kwam ik weer tot leven.

Yellowstone!

Yellowstone

Yellowstone is het eerste nationale park te wereld. In 1872 kreeg het deze status. Het is een unieke combinatie van vulkanische activiteit (geisers), wildlife en prachtige landschappen! In 4VWO heb ik een website over Yellowstone moeten maken.
Dit tripje deed me daar opeens aan herinneren, was het al lang vergeten.

Google bood uitkomst:

National Parks opdracht

Grand Canyon van Yellowstone

Hier tref je het gele gesteente aan waar het park haar naam aan te danken heeft. Het water heeft een prachtige Canyon gecreeerd!


DSC02035.JPG

Buffels, Buffels & ander wildlife!


Ik had me van te voren uiteraard een beetje georiënteerd door een aantal websites over Yellowstone te bekijken. Over het algemeen ben ik vooral geïnteresseerd in ‘scenic landscapes’ en dergelijke. Dat er nog wat buffels, elks, coyotes en moose rondhuppelt?? ‘Ach, dat is mooi meegenomen’, dacht ik in mijn naïviteit.

Maar ik moet zeggen dat ik dat toch wel erg bijzonder en af en toe zelfs ontroerend vond! Het was erg gaaf om de natuur van zo dichtbij mee te mogen maken. In het voorjaar zijn de dieren nog niet echt gewend aan de in het park aanwezige mensen. We hebben veel dieren daarom van redelijk dichtbij kunnen bekijken. Alleen geen beren (Grizzley en Zwart) aangetroffen. We hebben met name veel buffels gezien. Trokken zich niets aan van de aanwezige mensen. Wat een indrukwekkende beesten zijn het zeg. Daarnaast o.a. ook wat Elks en een paar Coyotes gezien.

DSC02017.JPG

DSC02027.JPG

Geysers, hot springs, fumaroles & mudpots

Een hotspring is eigenlijk een klein meertje. Het water kan ongehinderd naar de oppervlakte toestromen. Dat water, door magma opgewarmd , koelt daarom meteen weer af. Het water in een hotspring heeft een min of meer constante temperatuur.

DSC02052.JPG


Het water in een ‘fumarole’ verandert in stoom voordat het de oppervlakte bereikt. Zie onderstaande foto:

Yellowstone NP

Een mudpot is een hotspring, maar dat dan met een stuk minder water. De zuurgraad is er hoger, omringende rotsen en worden daardoor omgezet in klei en modder. Dat maakt het ook voor mensen erg gevaarlijk. Bij sommige stukken grond lijkt het alsof er niets aan de hand is. Enkele centimeters daaronder kan er echter een hoop gaande zijn. Het zuur zou gewoon door je schoenen branden. Het verlaten van de wandelpaden was dan ook ten strengste verboden.

DSC02062.JPG


De geysers zijn natuurlijk het spectaculairste van allemaal. Het water verplaatst zich eerst naar een reservoir ergens onder de grond. Daar wordt de druk steeds groter, tot het tot een uitbarsting komt. Erg gaaf, de ‘Old Faithful’ is misschien wel de bekendste geyser ter wereld:

DSC01981.JPG

Een en ander had overigens niet een aangename guur. Door de aanwezige zwavel heeft het wel wat weg van rotte-eieren lucht!

Biertje?

Ons (Best Western) hotel lag in West-Yellowstone, Montana. Yellowstone ligt bijna in z’n geheel in Wyoming. Kleine stukjes liggen in Montana en Idaho. West-Yellowstone staat helaas niet om z’n fantastische nachtleven bekend. Daarom maar wat Corona bij de plaatselijke benzinepomp gekocht en deze op een hotelkamer opgedronken. De mensen op dit tripje kwamen wederom overal vandaan. Waren deze keer erg leuke mensen, heb weer een aantal waardevolle contacten opgedaan!

DSC02019.JPG