Wednesday, March 23, 2005

Roseburg,Oregon!

oregon
Springbreak naar Oregon is zeker geslaagd te noemen! Zaterdagmiddag zijn we vertrokken naar Roseburg, Oregon. Delta werkt bijna alleen maar met e-tickets. Inchecken doe je thuis online of bij een kiosk op de luchthaven. Vervolgens laat je je bagage achter bij een ‘lugage drop off point’. Iedereen werd standaard gevraagd wordt of er ‘firearms' in de bagage aanwezig waren. Als Nederlander werd ik natuurlijk helemaal binnenste buiten gekeerd bij de security check. Ook werd mijn visa-status gecheckt, maar dat was natuurlijk allemaal in orde. Ik moest zelfs mijn sokken uitdoen om aan te tonen dat zich daar geen verdachte zaken bevonden. Na een welverdiende ‘Grande White Mocha’ bij Starbucks was het tijd om te boarden. Ik had gelukkig een window seat, heb een aantal aardige plaatjes kunnen schieten.

DSC01138.JPG

DSC01144.JPG
De vlucht duurde 1.5 uur, op de luchthaven werden we opgehaald door de moeder van Taylor. Hun huis was naar Nederlandse begrippen een villa, maar daar was het niets bijzonders. Hottub in de tuin was overigens erg aangenaam.


Ik had het idee dat Oregon een redelijk progressief staat was. Het is namelijk de enige staat met een ‘assisted suicide’ wet. Kerry haalde echter in 2004 een nipte meerderheid en moest het, zoals gebruikelijk voor de Democraten, van de steden hebben. Roseburg is echter een stadje met 20.000 inwoners en ligt in een landelijke omgeving. Repubkleins territorium dus. Het aantal stickers conservatieve steunbetuigingen was erg groot. Vooral eigenaars van pickup trucks schijnen liefhebbers te zijn. De meest creative tekst was trouwens ‘Official Clinton Free Zone’. Ik heb trouwens een aparte set in mijn Flickr account aangemaakt met een collectie van deze stickers.

DSC01346.JPG

In de omgeving zijn we vooral naar het Umpqua National Forrest gegaan. Hebben daar een aantal fantastische wandelingen gemaakt langs een ‘scenic river’! De waterstand was erg laag en een gedeelte van de river was daarom drooggevallen. Campingstoeltjes uitgeklapt en daar lekker een boek gelezen.
DSC01203.JPG

DSC01193.JPG

We hebben ook een keer een ‘hike’ naar een waterval gemaakt. Deze was ook veel kleiner vanwege de lage waterstand, maar daarom niet minder de moeite waard!

DSC01183.JPG

Het uitgaansleven in Roseburg was overigens niet echt bruisend. We hebben wel een paar keer met vrienden van Taylor biertjes gedronken in de tuin en een kampvuur gemaakt. Was op zich ook best aardig.
Gelukkig was er op de university of Portland wat meer een uitgaanssfeer! Hebben daar 2 nachten op de campus van de universiteit gelogeerd en twee leuke feesten op de campus had. Uiteraard ook weer tientallen handen geschud waarvan ik de bijbehorende namen vrijwel meteen weer vergeten was. Het was af en toe wel lastig om de combinatie Amsterdam en niet-blowen uit te leggen. Alle dorms voor undergrads op de campus daar gedeelde kamers. Dit gold ook een vriend van Taylor , het zoontje van de eigenaar van de Lumber Mill in Roseburg. Ik heb ook het huis van zijn ouders gezien . De 4-dubbele garage die je op de foto ziet is slechts een vleugel van het huis.

DSC01325.JPG

Deze kerel had ook z’n eigen Mercedes sportwagen, maar dus wel een gedeelde kamer! Dit was overigens niet het enige cultuurverschil, bij de Wallmart in Roseburg verkochten ze doodleuk wapens. Taylor kon het moeilijk geloven dat je bij een Nederlandse supermarkt geen wapen aan kunt schaffen. De weg naar Crater Lake National Park was helaas afgesloten ivm met sneeuwval, ik moet dus nog een keertje terug naar Oregon!


De terugreis was ook iets anders dan gepland. Vlak voor het boarden bleek er sprake te zijn van een ‘oversale situation’, de vlucht was overbooked dus. Airlines kunnen niet bestaan zonder over te booken. Het aantal no-shows is vaak erg hoog omdat overstappassagiers vertraagt zijn en zakenreizigers hebben de neiging om op het laatste moment hun plannen te wijzigen. Met forcasting sofware wordt continue een trade off gemaakt tussen gemiste opbrengsten van lege stoelen en de kosten die gepaard gaan met een overboeking. Het doel van 'Yield Management' is om de gemiddelde opbrengst per stoel te maximaliseren. Veranderingen in bijboorbeeld het weer kunnen er toe leiden dat het reserveringssysteem meer of minder reserveringen voor een bepaalde vlucht accepteert. Het is echter een spelletje dat nauw luistert en af en toe gaat het mis. Over het algemeen wordt dan geprobeerd om met flight vouchers mensen over te halen een volgende vlucht te nemen. Dit keer heb ik maar toegehapt, had op zondag niet echt bijzondere plannen. Het resultaat was een flight voucher van $250 en een gratis nachtje in een Hilton hotel! Achteraf kreeg ik te horen dat ik er makkelijk 400 uit had kunnen slepen, maar ik heb er al met al geen spijt van! Kreeg ook nog $50 aan meal vouchers om het hotel op te maken. Taylor vond het geen probleem en heeft de vlucht wel genomen.

Voor het weekend een leuk tripje geboekt. Ga naar Monument Valley en naar Mesa Verde National Park! Binnenkort uiteraard een update hiervan. Nu maar even hard aan de studie voor mijn 2e midterm van US Economic History. Tentamen gaat over de periode tussen de US civil war en WO1. In mijn Flickr account vind je een overigens ook een aantal foto’s van Weesp, een aantal mensen hier hadden om wat hometown pictures gevraagd.