Wednesday, March 09, 2005

Donker vermaakt zich wel

Het afgelopen weekend was weer een afgeladen programma. Zaterdag met een vrij grote groep weer naar skigebied Snowbird geweest. Aan het eind van de middag hebben we gekeken naar een fotosessie voor een wintersportblad. Ze hadden daar speciaal een schans voor neergezet. Er stond een helicopter paraat ivm een eventuele medische evacuatie. Best een professioneel gebeuren dus allemaal. De stunts die werden uitgevoerd waren dan ook fenomenaal.Het waren overigens niet alleen maar snowboarders, 'freestyle skiing' is tegenwoordig namenlijk ook in opkomst.’s Avonds was er een (moderne) dansvoorstelling van dansstudenten van de dansopleiding van de universiteit. Ja, dat is hier een universitaire opleiding. Was een erg gevarieerd programma. Er werd gedanst op muziek van Bach tot Moby. Daarna zijn we naar een 80’s dancing gegaan. Zondag weer wezen klimmen. Mokkel dat mij moest ‘zekeren’ was niet echt zeker van haar zaak. Dat klimt uiteraard niet echt prettig. Gelukkig heb ik het allemaal weer overleefd. Daarna nog een kort mountainbiketochtje gemaakt in de bergen. ’s Avonds de laatste restanten Nederlands bier opgemaakt. Het is echt heerlijk om zoveel buiten te zijn, je krijgt er veel energie van.

Ik heb samen met 2 studiegenoten voor het eerst een bezoek gebracht aan Temple Square in downtown Salt Lake. Temple Square is het hoofdkantoor van de Mormoonse kerk. Het verschijnsel compleet negeren is ook niets, vandaar dit bezoekje.Daar aangekomen kreeg ik een (gratis) rondleiding van een Mexicaans mokkel (sister Lopez) dat ivm een zogeheten ‘mission’ 18 maanden van haar leven in dienst van de kerk stelt. Het was ‘pretty’ en ‘wonderfull’ dat ik uit Nederland kwam.

DSC01106.JPG

In de rondleiding die volgde stond trots op de daden van de pioniers onder leiding van Brigham Young centraal. Er werd met name op gewezen dat de bouw van Temple Square al in 1853 begon. Naar Amerikaanse begrippen natuurlijk een eeuwigheid geleden. De Amerikanen in de groep waren daar uiteraard diep van onder de indruk. Ik heb alle superlatieven wel voorbij horen komen. Bij mij was dat wat minder het geval, misschien zijn bezoeken aan bijvoorbeeld het Vaticaan de oorzaak van deze bias. De bijbelkennis van mij en mijn studiegenoten sloot niet echt aan bij de verwachtingen van ‘sister Lopez’.

Ik hoorde van een vriend dat de LDS (Latter Day Saints) kerk tegenwoordig wel wat ‘milder’ is op bijvoorbeeld gebied van homoseksualiteit. ‘PatiĆ«nten’ worden tegenwoordig niet meer behandeld met ‘shock therapy’. Maar van acceptatie is absoluut nog geen sprake. Als er na intensieve praatsessies nog geen uitzicht is op ‘genezing’, dan volgt over het algemeens zelfs nog excommunication (verbanning uit de kerk). Na afloop van de rondleiding kwam natuurlijk de aap uit de mouw. Iedereen werd nadrukkelijk uitgenodigd om aansluitend een kerkdienst bij te wonen. Ook werd er een evaluatieformulier verspreid. Ondanks herhaald aandringen heb ik daar uiteraard niet mijn adresgegevens ingevuld. Duhhh, wat denken ze wel niet? Geen alcohol, koffie, thee en (tot het huwelijk) geen sex meer voor Donker? Haha. Ik kan me bekeerpogingen indenken die kansrijker zijn.

DSC01116.JPG

Bovendien is bij lidmaatschap van de LDS ook wel zo’n beetje een lidmaatschap van de Republikeinse partij inbegrepen. Met name Bush’ nadruk op ‘moral values’ is daar de reden van. Een oorlog in Irak lijkt mij overigens niet echt te verenigen met het streven naar vrede van de kerk. Het hoofdkantoor van de Republikeinse partij van Utah is niet geheel toevallig schuin tegenover Temple Sqaure gevestigd. Zag daar in de buurt ook een aantal anti-oorlog demonstranten. Overigens wel een zeldzaam diersoort hier in Utah.

DSC01105.JPG

Afgelopen donderdag had ik tot 3 PM geen colleges omdat er een college uitviel. Ben daarom voor het eerst alleen naar Snowbird afgereisd. Iedereen had verder college. Dat ging uiteraard meteen mis. Een paar minuten na aankomst kwam ik erachter dat ik mijn ski’s in het skirek aan de buitenkant van de bus had laten staan. ‘Haha, lekker Donker. Wat kun je wel’ Gelukkig kwam deze bus (incl. mijn ski’s) na een half uurtje weer terug en kon ik op pad.Ik zag ook een soort cowboy op de piste. Inclusief Cowboyhoed en revolver. Ik vraag me overigens af of dat een echt exemplaar is. Het is voor burgers. namelijk niet toegestaan om hun wapen in het openbaar te tonen (Conceiled Wapens act)

Maar zaterdag is het dan zover: Springbreak. Om 12 uur vertrek ik samen met Taylor naar Oregon! We verblijven gedeeltelijk bij zijn ouders. Maar ook waarschijnlijk bij vrienden van Taylor die elders in Oregon studeren en we gaan een aantal dagen kamperen in de bergen. Ik heb er niet zoveel moeite om even van ‘red’ naar ‘blue’ te verkassen. Oregon is een progressieve staat. In bepaalde gevallen is euthanasie er zelfs toegestaan.
Het oorspronkelijke plan was om naar California te gaan en daar een soort strandvakantie te houden. Taylor heeft me er echter van overtuigd om met hem mee te gaan. Er schijnen een aantal leuke nationale parken en monumenten in de omgeving te zijn. Bovendien zitten we vlakbij de kust. Het lijkt me dan ook erg gaaf, er komt later in het semester nog wel een gelegenheid om California te bezoeken.

Ik wil jullie ook deze foto van Philip niet onthouden. Loekie in gevecht met een sneeuwbal in winters Weesp!

IMG_9760