Thursday, November 02, 2006

6 weken in London, tijd voor een update!

Bovenaan zie je de locatie van mijn kamer in London. Stadsdeel waar ik woon heet Southwark. Locatie is perfect, ik woon bijvoorbeeld op 10 minuten loopafstand van Tate Modern en London Bridge. Je loopt zo de City in! Dichtbijzijnde Tube station is Borough en ligt in zone 1. Ik heb inmiddels via Ebay een tweedehands mountain bike aangeschaft en ga elke dag op de fiets naar de universiteit. Het is ongeveer een kwartier fietsen naar Waterloo Campus. Fiets is erg leuke manier om de stad te leren kennen.
Het noorden van Southwark is duidelijk een buurt in opkomst. Bankside (met onder andere de Tate Modern en Borough Market) is inmiddels een hippe buurt geworden. Great Dover Street is net ten zuiden van Bankside.
Onderstaande foto illustreert duidelijk wat voor ontwikkeling de omgeving ondergaat.


Hier wat foto's van mijn kamer en keuken:



Borough Market:


Huisgenoten in appartment is een bont gezelschap. Er zijn twee leuke kerels ik veel mee omga: Fanos (Cyprus) en Prabuh (India). Met overige 3 huisgenoten heb ik niet zoveel, ze laten zich nauwelijks zien. Inmiddels heb ik via via een hoop andere mensen leren kennen in gebouw. Zijn vorige week met een groepje uitgeweest op het West End en er komen vaak mensen eten enzo. Erg gezellig allemaal!


Diversiteit van studiegenoten International Management is zeer de moeite waard, 70 studenten uit 20 landen en ben de enige Nederlander. Erg leuk om al die levensverhalen te horen. Welke ontwikkeling of land er ook besproken wordt, er is altijd wel iemand met praktische ervaring.Er is bijvoorbeeld een studiegenoot geboren in Bagdad, opgegroeid in Dubai en College gedaan in Canada. Niet echt een grijze muis dus die niets te vertellen heeft.Ga af en toe squashen met 2 studiegenoten, met een Amerikaan en iemand uit Iran. Buitenlandse politiek laten we daarbij maar even voor wat het is!Het is een interessant gezelschap, ook gezien het feit dat er bijna 1000 aanmeldingen voor 70 plaatsen waren.Ik heb begrepen dat de selectie voor een groot gedeelte plaatsgevonden heeft op basis van internationale ervaring. Semestertje abroad in Utah is dus niets voor niets geweest. Hoewel mijn cijfers zeker niet beroerd waren, zou ik alleen op basis daarvan nooit bij de bovenste 10% behoren.


Hier wat foto's van een vrijdagmiddag borreltje met wat studiegenoten:

Vicki en Christian:

DSC03357.JPG

DSC03358.JPG

Inhoud van de studie sluit ook goed bij mijn verwachtingen aan.
Merk duidelijk dat de docenten van een ander kaliber zijn dan wat ik gewend was aan de Boelelaan. We zijn nu vooral bezig met het fenomeen globalisering en bijbehorende consequenties voor het bedrijfsleven. Nog best lastig,want er is geen uniforme definitie van globalisering en dan zijn erook nog allerlei stromingen.Van hyperglobalizers tot wetenschappers die het hele fenomeen ontkennen.Ik heb inmiddels ook het nodige coursework opgekregen.Voor het vak Research Methods moet ik een literatuurstudie verrichten over Outflows van Foreign Direct Investment van China, investeringen van China in het buitenland zeg maar.Voor het vak Comparative Management moet ik in een paper schrijven over het volgende:Are the pressures of globalisation leading to a convergence in the American and German business systems?En voor het vak International Business Strategy:From the resource-based (RBV) perspective undertake a resource audit of ONE of the following organizations. Uiteraard heb ik daarbij voor Apple gekozen.
Ben vorige week met een paar huisgenoten naar Windsor Castle geweest. Naast het buitenverblijf van de koningin, hebben we ook Eton College bekeken. Het was prettig om even de stress van Central London te veruilen voor een rustieke omgeving.

Hier wat plaatjes:

Fanos en Marianne

DSC03397
Lina:
DSC03416

Enige minpuntje dat ik kan noemen is eigenlijk dat m'n laptop het begeven heeft. Als het goed is heb ik volgende week weer beschikking over m'n Macbook. Overigens is er op de Great Dover Street wel een computerzaal, maar ideaal is natuurlijk anders.